Sunday, March 8, 2009

Bruxelles

Hey allesammen,
Jeg vil starte med at takke alle 2.æ'ere og 2.u'ere for en fantastisk tur til Bruxelles. Der var mødetid søndag eftermiddag klokken 17 - vi fik hurtigt fyldt bussens baggagerum op, og så var det ellers bare derudaf. Turen startede som forventet ud med højt humør, hvilket Johan kan vidne om:
Fra 2.æ i Bruxelles
Turen derned tog 12 timer - 4 timer mindre end forventet - derfor endte det med, at da vi kom derned tidligt mandag morgen, skulle vi vente i 8 timer før vi kunne få vores værelser på hotellet. Den tid blev dog brugt fornuftigt. Først gik vi allesammen en tur rundt i byen, hvor vi blandt andet så Le Grand Place. Eftet en lang spadsergang, deltes vi op i mindre grupper. Sammen med størstedelen af æ-klassen spillede jeg lidt fodbold og spiste shawarma til frokost (ikke sidste gang vi gjorde det). Resten af dagen stod ellers bare på afslapning på hotelværelset. En anden mindeværdig begivenhed fra mandagen, var da Andreas fik stjålet sin pung af en belgier på vej hjem fra byen. Han tog det meget fint.
Tirsdag var vi ude og se nogle massegrave fra 1. verdenskrig, og på et krigsmuseum. Derefter tog vi på Congo-museet. På museet så vi også en udstilling af billeder af stammer fra omo-dalen i Etiopien.
Jeg vil nok sige, at onsdag var ugens mest mindeværdige dag. Vi stod tidligt op for at spise morgenmad. Derefter tog vi ind i Den Danske Repræsentation, hvor Klaus Werner holdt et oplæg om, hvordan det hele fungerer nede i Bruxelles. Efter oplægget havde vi en lang frokostpause på tre timer. Nogle tog på dinosaur-museum, men os æ-drenge ville hellere blive lidt kulturelt begavede, og se hvordan Bruxelles VIRKELIG er. Først gik vi lidt rundt og spurgte nogle engelske gentlemen, hvor vi kunne finde en lækker italiensk restaurant. Vi fandt hurtigt en gade, hvor der de første 20 meter op ad vejen, lå mindst 7 pizzarier. Vi fik nogle rigtig lækre stenovns pizzaer, på et ægte italiensk pizzaria. Mens vi sad og ventede på maden tegnede Andreas en tegning til kokken til minde om os drenge der spiste hos ham. Han blev da også vældig glad da vi overrakte ham tengingen.
De sidste par timer af pausen gik vi lidt rundt og snakkede med forskellige mennesker. Vi snakkede blandt andet med en italiensk minister der var på vej til møde i EU's ministerråd. Men den mest interessante vi snakkede med må have været en gammel mand vi mødte i en park. Han fortalte os parkens historie, der ifølge ham havde stået uændret i et halvandet århunrdede. Derudover gav han os også en vigtig lektie, idet han sagde: "In Belgium, you will only find bastards."Om efte rmiddagen var vi inde i Europa Parlamentet, hvor vi blandt andet snakkede med Dan Jørgensen og nogle praktikanter. Meget spændende.
Om aftenen spiste vi et godt måltid på en kinesisk restaurant, hvorefter vi tog på jazzcafé, hvor vi mødte u'erne. Bagefter var der nogle der tog videre til en anden café. Det var stille og roligt.
Torsdag var vi i Bruges. Meget flot middelalderby. Vi var på besøg på College of Europe, hvor vi fik et langt kedeligt foredrag. Bagefter var der nogle der tog på kanalrundfart. Æ-erne var bestemt repræsenteret:
Fredag havde vi fri, så vi gik bare rundt i byen og købte delikatesse chokolade osv. Vi kørte hjem hele natten, men jeg sov ikke et minut.